- Nyhet - | Kommunikation | 40 minuter
Motsvarar ½ dag lärarledd utbildning
Denna fördjupningskurs i Motiverande Samtal (MI) är särskilt utformad för handledare inom socialtjänsten som vill fördjupa sin förståelse och effektivitet i samtal med sina klienter. Genom att utforska specifika tekniker och metoder som rättningsreflexen, information i dialog och olika former av reflektioner, ger kursen praktiska verktyg för att skapa mer samarbetande och förändringsinriktade samtal. Kursen inkluderar även tre rollspelsfilmer där du får se konkreta exempel på hur MI-metoderna kan användas i verkliga samtalssituationer. Du får möjlighet att utveckla ditt handledande genom att lära dig hur du kan stärka relationer och öka motivation hos klienten på ett mer effektivt och empatiskt sätt.
Publicerad: 2024-10-11
Anna-Maria presenterar kursens upplägg samt mål och syfte med kursen.
Längd: 3 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)I detta delmoment förklaras hur rättningsreflexen, en impuls att korrigera och ge oönskade lösningar, kan skapa motstånd och minska effektiviteten i motiverande samtal.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
I detta delmoment förklaras hur U-E-U-modellen kan användas för att ge råd på ett mer jämlikt och samarbetsinriktat sätt, vilket minskar motstånd och ökar mottagligheten för förändring.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
I detta delmoment tydliggörs metoden för information i dialog med hjälp av ett exempelsamtal.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
I detta delmoment förklaras vikten av reflektioner i Motiverande Samtal, hur de används för att återspegla personens tankar, och hur fördjupande reflektioner kan ge ett bredare perspektiv och stärka förändringsprocessen.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
I detta delmoment förklaras hur känsloreflektioner i Motiverande Samtal kan hjälpa personer att bli mer medvetna om sina känslor och skapa en starkare tillit mellan samtalsledare och person.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 2 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
I detta delmoment tydliggörs användningen av känsloreflektioner med hjälp av ett exempelsamtal.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
I detta delmoment förklaras hur fortsättningsreflektioner kan användas i Motiverande Samtal för att hjälpa personen att utveckla sina tankar och känslor, genom att samtalsledaren lägger till det personen skulle kunna ha sagt i nästa steg.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 1 minut (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
I detta delmoment tydliggörs användningen av fortsättningsreflektioner med hjälp av ett exempelsamtal.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
Kursen avslutas med en övning i fortsättningsreflektioner.
Utbildare: Anna-Maria Ahlgren
Längd: 2 minuter (Utbildningens totala längd: 40 minuter)
För att komma åt kursmaterialet till denna utbildning måste du vara inloggad och ha tillgång till utbildningen.
För att kunna spara dina anteckningar till denna utbildning måste du först köpa den samt vara inloggad.
Anna-Maria Ahlgren är ett företag som arbetar med att utveckla människors färdigheter i kommunikation och metodiken Motiverande samtal. Företaget verkar bland annat genom det internationella nätverket MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).
I över 8 år har Anna-Maria Ahlgren arbetat med Motiverande samtal, som är en metod som går ut på att motivera människor till att genomföra beteendeförändringar. Hon har hjälpt många människor genom livstilförändringar som att sluta med missbruk av tobaksprodukter och spel. Under åren har Anna-Maria utbildat och handlett chefer, ledningsgrupper, socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt andra organisationer. Hon har även haft förmånen att vara del av en samtalsanalysgrupp på Karolinska Institutet, som analyserar och ger feedback på kommunikationsfärdigheter och samtalsbeteenden till ledare och behandlare. Där har hon har lyssnat på tusentals MI-samtal med personer som vill genomföra beteendeförändringar som att sluta röka eller spela, att minska på alkoholintag eller att börja träna. Den erfarenheten gav henne en god insikt och kunskap i vilken typ av kommunikation hos samtalsledare som bromsar en person i beteendeförändring och vilken kommunikation som är hjälpsam för att en individ ska ta steg mot förändring.
Utbildningen ger diplom som visar att du har kunskaperna.
Samtliga priser är angivna inklusive moms.
Streamad utbildning går fortare att genomföra än traditionell utbildning. Vi tillgängliggör samma utbildning och kunskapsinnehåll på knappt en tredjedel av tiden.
Effektivitetsvinsten uppstår då vi inte behöver ta hänsyn till lunch, restider, gruppdiskussioner och pauser. Den totala undervisningstiden är dock alltid densamma.
1 h – Motsvarar en halvdagsutbildning
2 h – Motsvarar en heldagsutbildning
4 h – Motsvarar en 2-dagarsutbildning
6 h – Motsvarar en 3-dagarsutbildning
Notera att vi anger speltid utan paus eller repetition. Glöm inte att planera in tid för utbildningens eventuella workshops och tid för att svara på utbildningens kunskapstester vilka ligger till grund för diplomering.
Innan du kan starta utbildingen Motiverande Samtal (MI) - Fördjupningskurs för personal inom Socialtjänsten måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenUtbildningen Motiverande Samtal (MI) - Fördjupningskurs för personal inom Socialtjänsten har lagts till i varukorgen.
Tillbaka till utbildningen Fortsätt till betalningDu har fullföljt utbildningen Motiverande Samtal (MI) - Fördjupningskurs för personal inom Socialtjänsten och kan nu erhålla ditt diplom.
Tillbaka till utbildningen Erhåll ditt diplomFör att starta utbildingen Motiverande Samtal (MI) - Fördjupningskurs för personal inom Socialtjänsten måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenFör att rätta examineringsfrågorna och diplomeras i utbildingen Motiverande Samtal (MI) - Fördjupningskurs för personal inom Socialtjänsten måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenFör att kunna examinera utbildningen och erhålla diplom behöver du logga in.
Logga in